Konu: Güvenliğiniz İçin Rot-Balans Ayarını İhmal Etmeyin  (Okunma sayısı 8396 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.


Çevrimdışı Alihan

  • Transport
  • ****
  • İleti: 617
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« : 12 Ocak 2011, 04:13:06 »
Güvenliğiniz için rot-balans ayarını ihmal etmeyin
 
Rot-balans ayarlarının 5 bin km'de bir yapılması yerinde olur.
Yüksek süratlerde direksiyonunuz sarsılıyor, düz zeminde otomobil sağa ya da sola gitme eğilimi gösteriyor, frene basıldığında bir tarafa doğru çekiyorsa güvenliğinizi daha fazla tehlikeye düşürmeden bir rot-balans servisine uğrayın.
 
Pek fazla önemsenmese de yol tutuş ve frenlemede hayati önem taşıyan rot ayarı ve lastik balansının her 5 bin km de bir kontrol edilmesi gerekiyor. Yollarımızın çukur ve tümseklerle dolu elması sadece amortisorlere zarar vermekle kalmayıp otomobilin yerle temasını sağlayan tekerleklerin balansını ve otomobilin istenilen doğrultuda gitmesini sağlayan ön takımın ayarlarını da bozuyor. Otomobilin kullanım şartlarına göre farklı kilometrelerde bozulan rot ayarı ve tekerlek balansı ilk sinyalleri vermeye başladığı zaman hemen bir rot-balans servisine gitmek gerekir. Otomobil üreticileri tarafından belirlenen kesin bir bakım kilometresi olmamasına karşın uzmanlar bir problem hissedilmese bile yaklaşık 5 bin km'de bir bu bakımın yaptırılmasını öneriyorlar. Rot ayarının, yani rot açılarının fabrika değerlerinde olmaması yol güvenliğini tehlikeye soktuğu gibi yakıt tüketiminin artmasına ve lastiklerin daha fazla aşınmasına da sebep olur. Rot ayarıyla birlikte lastik ve jantların da dengeli bir şekilde dönmesini sağlamak amacıyla balans ayarının yapılması gerekir. Zaten balans ayarı yapılmadan rot ayarının doğru yapılabilmesi mümkün değildir. Rot-balans ayarı olarak anılan bu işlemler sayesinde ayarsızlıklar nedeniyle artan yakıt tüketimi ve lastik aşınmasmın önüne geçilebildiği gibi rot kolu, rotil, amortisör gibi ön takım parçalarının uzun süre dayanması da sağlanır. Rot-balans ayarlarının yaptırılacağı serviste bilgisayarlı sistemlerin olması çok önemlidir. Özellikle yeni model otomobillerde hassas olan ön takım ayarlarının fabrika ölçülerine getirilmesi için bilgisayarlı sistemler idealdir. Eski sistem ayar makinelerinde hata oranı ayarı yapan kişinin kişisel becerisiyle de değiştiğinden bu konuda da uzman kişilerin seçilmesi yerinde olacaktır.
 
Balans ayarı nasıl yapılır?
Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük. Otomobilin yerle temasını sağlayan tekerlekler jant ve lastik olmak üzere iki farklı parçadan oluşur. Bu iki parçadan
Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük.
herhangi birinde olabilecek bir yapısal dengesizlik tekerleğin tam bir daire çizmesini engelleyeceği için direkt olarak konfor ve yol güvenliğini olumsuz etkiler. Tekerlek yukarı-aşağı doğru dengesiz dönüyorsa, yani dönüş sırasında zıplama oluyorsa statik balans ayarı; sağa sola doğru engesiz bir dönüş varsa, tekerlek yalpalıyorsa dinamik balans ayarı yapılması gerekir.
 
Statik ve dinamik balans
Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir. Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans işlemi yapılır. Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir. Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi ya da yeni bir jant alınması gerekir. Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir. Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli ağırlık takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır. Bu işlem dört tekerleğe de ayrı ayrı yapıldıktan sonra tekerlekler araca monte edilir. Son balans işlemi için kullanılan makinenin tekerleği döndüren kısmı belirli bir dönme devrine ulaştığında makine üzerindeki bir lamba belli aralıklarla yanıp sönmeye başlar. Lastikten yansıyan ışığın makine üzerindeki optik bir sensör tarafından okunmasıyla yine hafif olan bölge tespit edilip gerekli kurşun ağırlık takılarak balans ayan tamamlanır.
Rot ayarı nasıl yapılır?
 
Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten sonra yapılmalı.
Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten sonra yapılmalı. Rot ayarının ilk aşamasında otomobilin hayati parçalarından olan ön takım elemanları kontrol edilir. Eğer ön takım elemanları içinde boşluk yapan, gevşeyen ya da ömrünü tamamlayan varsa öncelikle bu problemlerin giderilmesi ve sözkonusu parçaların yenilenmesi gerekir. Rot ayarı tekerlek balans ayarından sonra yapılır. Oldukça kısa bir sürede hatasız olarak rot ayarı yapılabilen bilgisayarlı makinelerin aparatları ön tekerleklere doğru şekilde bağlanmalıdır. Aparatlar doğru takılmazsa rot ayarı doğru olmayacağı için bu konuya dikkat edilmesi gerekir. Bilgisayar ekranındaki değerler fabrika değerlerine gelinceye kadar kamber, kaster, toe açıları ayarlandığında rot ayarı tamamlanmış olur.
Balans ayarı bozukluğu nasıl anlaşılır?
Özellikle yüksek süratlerde direksiyon simidinde bir titreme ya da vuruntu hissediliyorsa ön tekerleklerin balans ayarları bozulmuş demektir.
- Aracın arka tarafında bir titreme veya vuruntu varsa bu arka tekerleklerin balans ayarının bozulduğunu gösterir. Rot ayarlarının bozukluğu nasıl anlaşılır?
- Düz yolda direksiyon bırakıldığında araç herhangi bir yöne doğru sapıyorsa,
-Virajlarda ön tekerleklerden lastik sesi geliyorsa,
-Arka tekerlekler ön tekerleklerin izini takip etmiyorsa,
-Tekerlekler tam karşıyı gösterirken direksiyon simidi olması gerekenden farklı bir konumda duruyorsa rot ayarları bozuk demektir.
 
 
-ALINTIDIR-
 
 
Kaynak:arabam.com
« Son Düzenleme: 17 Ocak 2011, 02:44:28 Gönderen: Alihan »

Çevrimdışı ΤενҒіκ Έʀκ

  • ADMINISTRATOR
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 8845
  • Yaş: 49
  • Yer: TEKIRDAG
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
    • www.sciroccom.com
« Yanıtla #1 : 12 Ocak 2011, 13:17:42 »
Hemen sabitliyoruz... paylaşım için teşekkürler... çok önemli...

Çevrimdışı Alihan

  • Transport
  • ****
  • İleti: 617
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #2 : 12 Ocak 2011, 16:53:21 »
Rica ederim Tevfik abi. :) Dün rot-balans yapıldığı için araca, bende akşam internette araştırırken gördüm, paylaşmak istedim. Yalnız size bir şey sormak istiyorum. Serviste usta ayar yaparken başındaydım, arka kısmı ayarlarken bana virajlarda aracın arkasının atıp atmadığını sordu. Ben de şuana kadar çok aşırı zorlamam dışında öyle bir problem yaşamadığımı söyledim. Neden sorduğunu sorduğumda, bazılarının aracı çok sert kullandığını ozaman ona göre ayar yapmanın daha doğru olacağını söyledi, heralde daha gevşek bırakıyormuş. Ben fabrika ayarlarında ayarlattım. Dün maslakta biraz deneme amaçlı 100-140 arası sürdüm, sanki eskisi kadar güvenli oturmuyor gibi geldi yola. Direksiyon yüksek sürat için yeterli sertliğe ulaşmıyormuş gibi hissettim. Bunlar psikolojikte olabilir tabi. Herhangi bir titreme veya sağa sola çekme yaşamadım. Ama eskiye oranla hızı daha fazla hissettirdi sanki.. Aklınıza gelen bir şey var mı bu konuda ?

Çevrimdışı ΤενҒіκ Έʀκ

  • ADMINISTRATOR
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 8845
  • Yaş: 49
  • Yer: TEKIRDAG
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
    • www.sciroccom.com
« Yanıtla #3 : 12 Ocak 2011, 17:01:33 »
rot ayarı yani ön düzen ayarı yapıldımı, yada arka süspansiyona ayar vermeye gerek yok bence fabrika std. olan önerilir. ama ön için toplam sapma 1 derecenin altında ise ok dir. hisstmet hava basıncı vs olabilir... yaptırdığın yere bir süre sonra yine gidip sıfırlatmaya çalışırsın...

Çevrimdışı Alihan

  • Transport
  • ****
  • İleti: 617
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #4 : 12 Ocak 2011, 17:05:38 »
Evet rot ayarı ön düzen yapıldı. Maslakta biraz yol bozukluğu vardı, ondanda olmuş olabilir. Daha stabil bir yolda denerim. Hava basınçlarını 4 lastiği de 33 yaptılar. Biraz daha deneyim olmazsa sıfırlatırım dediğiniz gibi. Teşekkür ederim.

Çevrimdışı Mert

  • Harbour
  • *****
  • İleti: 1539
  • Mert SANCAK
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #5 : 13 Ocak 2011, 02:28:54 »
Benmde yaptırmam lazım en kısa zamanda rotu gecen ani bi fren yaptım araba bitarafa çekti gibi.
34 ARD 33

Çevrimdışı Alihan

  • Transport
  • ****
  • İleti: 617
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #6 : 13 Ocak 2011, 04:08:01 »
Türkiye yollarına bırak rot-balansı, lastik dayanmıyor.. :) Çok dikkatli kullanmak lazım, mayın tarlasında gider gibi gidiyorum. Resmen yoruluyorum çukur taramaktan..

Çevrimdışı 34BTU92

  • Int.Transfer
  • ***
  • İleti: 416
  • Yaş: 75
  • Yer: Ataköy
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Oca 2011
« Yanıtla #7 : 23 Mayıs 2011, 02:22:45 »
Önerebilceğiniz yerler varmı ?
Akseki

RX8 R3 Kırmızı

34 DS 2611

Çevrimdışı aydincondur

  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 5065
  • Yaş: 30
  • Yer: istanbul/Ortaköy-Aydın/Germencik
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
    • ÇONDUR TEKSTİL
« Yanıtla #8 : 23 Mayıs 2011, 08:05:06 »
Önerebilceğiniz yerler varmı ?

ben maslak oto sanayiide satıroğlunda yaptırdım gayette iyiler yani. jant storenin yanındaki jant storeye ait olan yer.
Ağlayan gözlerim tuzu yok dilimde , kanayan şu yaramın adı yok bilimde...

Çevrimdışı scknkaya

  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 3006
  • Yaş: 29
  • Yer: Uşak-Manisa-İzmir
  • Cinsiyet: Bay
  • DOWN & OUT
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #9 : 02 Ağustos 2011, 00:46:53 »
bende yaptırıcam bu aralar.
uşak gibi bi yerde yaptırmak verimli olurmu abiler ?
Evotech - ITG - Custom 63mm & Downpipe & Dual Exhaust System - NGK - Sprintbooster - Prosport boost - Tomason 19' Wheels - KW variant 2 Coilover - R Style Bumper - TG Diffuser - R Led - İnteror Led Package - Piano Black Details - 3M Tint
-Forge DV - Custom Intercooler - Varex - Turbo Timer Loading-

Çevrimdışı chagyy

  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 4529
  • Yaş: 25
  • Yer: İstanbul
  • Cinsiyet: Bay
  • Scirocco R(34RHH03)
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #10 : 02 Ağustos 2011, 00:47:06 »
bende yaptırıcam bu aralar.
uşak gibi bi yerde yaptırmak verimli olurmu abiler ?
olur
2010 Scirocco 1.4TSI DSG
2011 Mercedes E250CGI Coupe AMG
2012 Scirocco R 2.0TFSI DSG
2012 Citroen DS4 1.6 e-HDI
2012 Audi TT Roadster 2.0TFSI 365HP

Çevrimdışı scknkaya

  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 3006
  • Yaş: 29
  • Yer: Uşak-Manisa-İzmir
  • Cinsiyet: Bay
  • DOWN & OUT
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #11 : 02 Ağustos 2011, 00:53:01 »
bende yaptırıcam bu aralar.
uşak gibi bi yerde yaptırmak verimli olurmu abiler ?
olur
,tşk kib aeo slm nbr saol
Evotech - ITG - Custom 63mm & Downpipe & Dual Exhaust System - NGK - Sprintbooster - Prosport boost - Tomason 19' Wheels - KW variant 2 Coilover - R Style Bumper - TG Diffuser - R Led - İnteror Led Package - Piano Black Details - 3M Tint
-Forge DV - Custom Intercooler - Varex - Turbo Timer Loading-

Çevrimdışı chagyy

  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 4529
  • Yaş: 25
  • Yer: İstanbul
  • Cinsiyet: Bay
  • Scirocco R(34RHH03)
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #12 : 02 Ağustos 2011, 00:55:53 »
bende yaptırıcam bu aralar.
uşak gibi bi yerde yaptırmak verimli olurmu abiler ?
olur
,tşk kib aeo slm nbr saol
yols
2010 Scirocco 1.4TSI DSG
2011 Mercedes E250CGI Coupe AMG
2012 Scirocco R 2.0TFSI DSG
2012 Citroen DS4 1.6 e-HDI
2012 Audi TT Roadster 2.0TFSI 365HP

pasa3400

  • Ziyaretçi
« Yanıtla #13 : 27 Kasım 2012, 01:30:06 »
Ya biraz konuyla alakalı değil ama kafama takıldı sormak istedim bu akşam arabamla  normal olarak seyir  halindeyken arka egzos tan ses geliyor gibi oldum indim arkadasıma gaz ver dedim egzosla alakalı olmadığını anladım lastikte herhalde taş sıkıştı dedim oda değilmiş arka lastiklerimde aşınma olmus sanki birşey kemirmiş biryere sürtülmüş gibi yalnız lastiklerin ortaları öyle sadece bir kısmı tamamı değil sizce neden öyle olmuş olabilir ?

Çevrimdışı ΤενҒіκ Έʀκ

  • ADMINISTRATOR
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 8845
  • Yaş: 49
  • Yer: TEKIRDAG
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
    • www.sciroccom.com
« Yanıtla #14 : 27 Kasım 2012, 01:40:58 »
Fazla hava, sirt ortasi asinma yapar... Az hava omuz asinmasi yapar... Duzensiz sirt asinmasi aks, on/arka duzen, aks rulmani, jant hatasi anlamina gelir... El freni ile spin falan atildiysa asinma olabilir... Fazla hava fazla viraj yani fazla esp devreye girer buda arka akstaki lastik asinma sebebidir... En son ise lastik malzeme uretim hatasi akla gelebilir... On arka yapip devam ediniz.. Arka aksta yine ayni duzensiz asinma olusursa mekanik ayarsizlik yada teknik sorun aramak gerekir..