Konu: CAN "Control Area Network" nedir ???  (Okunma sayısı 3133 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.


Çevrimdışı ΤενҒіκ Έʀκ

  • ADMINISTRATOR
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 8844
  • Yaş: 49
  • Yer: TEKIRDAG
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
    • www.sciroccom.com
« : 16 Ekim 2011, 16:39:33 »
CAN "Control Area Network" nedir, her bilgi burada
CAN-Bus (Controller Area Network) asynchron seriell bir Bussistemidir ve diger Bus sistemlerine aittir.

Kablo Aglarini (yaklasik Arac basina 2km uzunlugunda) azaltmak ve sayesinde kilo tasarrufu yapmak icin BOSCH 1983 Yilinda araclarin Kontrol ünitelerinde ag olusturmak icin CAN-Bus u buldu ve 1987 Yilinda Intel ile gösterime sundu. CAN ISO 19898 Uluslar arasi Standartina sahiptir ve de Layer 1 (fiziksel katman) ve 2 (veri bagi katmani) tanimlar.

CAN-Bus CSMA/CR (Carrier Sense Multiple Access / Collision Resolution) yöntemi ile calisiyor (Ethernet gibi CSMA / CD ile karistirmamalidir). Literatürde, sürec genellikle CSMA / CA denir, ama bu tamamen tarihsel bir nedeni var. 

Veri alısverisi CAN-Bus sistemi ile tek bir platformda kontrol birimleri arasinda olusur. CAN-Bus un görevi Veri Otobani icin kullanmaktir. CAN-Bus Sistemini kullanmanin Araclarda su avantajlari vardir;

● ESP gibi sistemler arasinda kontrol cihazları ekonomik olarak gerceklestirilebilir.
● Opsiyonel seklinde sistem gelistirmeleri cözmek daha kolaydir.
● Ayni anda kontrol cihazlarinin cogunlugu üzerinden bir capraz sistem teshisi yapmak mümkündür.
● Yüksek iletim güvenlik nedeniyle tüm CAN sistemde hata ya da kesinti acikca ve güvenli olarak tanimlaniyor. Yüksek bir Veri Güvenligi icin CAN Sistemine intern genis bir Hata Yönetim sistemi takilmistir.


CAN in veri yollama hizi Highspeed- ve Lowspeed-Bus arasinda degisiyor. Highspeed-Bus un maksimum hizi 1 Mbit/s ve Lowspeed-Bus un maksimum hizi ise 125 kbit/s dir. 

CAN-Bus ana bir Merkezdir ve tüm sistemleri tanir. Aractaki tüm Kontrol üniteler buna baglidir ve bununla iletisime gecerler. CAN Bus her Kontrol ünitedeki bilgileri hizli bir sekilde gereken yere aktarir ve ayni zamanda cogu islemi ayni anda yapabiliyor. CAN Bus Sistemsiz aracimizda hic bir üniteyi kullanamayiz. 

Bir kac calisma örnegi daha;

Yolda giderken Bi-Xenon Farlar calisirken Virajfarlari Direksyona göre dönerken sunlar oluyor arkada; Direksyon aci Sensörü direk Viraj Farlari Kontrol Ünitesine bilgileri yolluyor Direksyonun acisini ve Viraj Farlari Farlarin ne kadar saga veya sola dönecegini hesaplayarak mili saniye icinde Bi-Xenon Farlara bilgiyi yolluyor ve Farlar ona göre hareketini gerceklestiriyor mili saniyeler icinde.

Arabanin Kontagini actiginiz an Telefon Ünitesi, Radyo veya Radyo Navigasyon Sistemi Ünitesi, Gösterge Paneli Ünitesi calisiyor. Digelim Telefon kullanmak istiyorsunuz ya MFA+ yada Radyo Navigasyon Sistemin de "Phone" tusunu veya özelligini sectiginizde aninda CAN-Gateway e bilgi gidiyor ve CAN-Gateway o bilgiyi ulasacagi yere yani Telefon Ünitesine yolluyor. Telefonnumarasini RNS de cevirdiginiz zaman ayni anda CAN-Gateway bilgiyi hem Telefon Ünitesine hemde Gösterge Paneline yolluyor Telefon Ekrani görünsün diye ve Telefon Ünitesi bizim Telefondaki Sim Kartini kullaniyor Bluetooth sayesinde arama ögle gerceklesiyor.

CAN-Gateway ayrica aractaki Kontrol Ünitelerin ne zaman kapanacagini ve hangilerini uyku modunu ve ne zaman girecegini yönetiyor. Örnegin Kapiyi kapattiginizda ve Merkezi Kiliti kilitledikten sonra RNS510 10 dakika sonra Uyku Moduna girmis olmasi lazimdir. Rain Closing sistemi sürekli aktif ise aracinizda, Merkezi kilit kilitlendikten sonra Yagmur Sensörü uyku moduna girmiyor ve acik birakiyor Ünite. 

Kaynak: (C) www.passattürkiye.com

Çevrimdışı AL

  • Forum Yöneticisi
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 5089
  • Yaş: 27
  • Yer: Ankara
  • Cinsiyet: Bay
  • Stockoviç
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #1 : 17 Ekim 2011, 10:12:56 »
Çok güzel paylaşım Tevfik abi :) benim gibi saykolar için ekstra araştırma konusu oldu :) :) :D

Çevrimdışı Ahmet Muhtar

  • Forum Yöneticisi
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 14435
  • Yaş: 29
  • Yer: In my bedroom
  • Cinsiyet: Bay
  • Ahmet Muhtar
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #2 : 17 Ekim 2011, 10:14:03 »
Çok güzel paylaşım Tevfik abi :) benim gibi saykolar için ekstra araştırma konusu oldu :) :) :D
sen de saykoysan harbi saykolara ne diyecegiz alicim :bonuskafa
arabam bemeve
gel gidelim ataköye
arada giderim nasyonele
boru mu oğlum bu f30 bemeve

arabamla kızlar başıma üşüştü
eski milli kalecimizin adı rüştü
aman volkan dikkat
piston aşağı ya düştü :)

Çevrimdışı can

  • Harbour
  • *****
  • İleti: 1298
  • Yaş: 26
  • Yer: istanbul/cekmekoy
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #3 : 17 Ekim 2011, 10:35:56 »
Çok güzel paylaşım Tevfik abi :) benim gibi saykolar için ekstra araştırma konusu oldu :) :) :D
sen de saykoysan harbi saykolara ne diyecegiz alicim :bonuskafa
basinda can yazinca bende bana soruosunuz fln sandim :bonuskafa tevfik abi guzel paylasim , eline saglik :)
------ 06 MCN 21 -------
HAYALLERİN YAPILDIGI MADDE ...

Çevrimdışı εrgünülker (ßuz)

  • Harbour
  • *****
  • İleti: 1497
  • Yaş: 34
  • Yer: Libadiye
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #4 : 17 Ekim 2011, 11:36:20 »
Paylasim güzel abi. bir araçtaki network altyapısı güzel bir konu :)

Ozaman CAN-BUS merkezi zarar görürse büyük sorunlar olur.

Bu sistemi layer3 katmaninda herbir kontrol ünitesine IP vererek wireless olarak hiç kablo kullanmadan çalıştırmak mümkünmüdur acaba ;) veri akis hızı(BW) daha üst seviyelere cikar.

Çevrimdışı Ahmet Muhtar

  • Forum Yöneticisi
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 14435
  • Yaş: 29
  • Yer: In my bedroom
  • Cinsiyet: Bay
  • Ahmet Muhtar
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #5 : 17 Ekim 2011, 11:41:29 »
Bu sistemi layer3 katmaninda herbir kontrol ünitesine IP vererek wireless olarak hiç kablo kullanmadan çalıştırmak mümkünmüdur acaba ;) veri akis hızı(BW) daha üst seviyelere cikar.
abi yapma gözünün ağını yiyeyim başlarım şimdi osi katmanlarına vs :bonuskafa
arabam bemeve
gel gidelim ataköye
arada giderim nasyonele
boru mu oğlum bu f30 bemeve

arabamla kızlar başıma üşüştü
eski milli kalecimizin adı rüştü
aman volkan dikkat
piston aşağı ya düştü :)

Çevrimdışı εrgünülker (ßuz)

  • Harbour
  • *****
  • İleti: 1497
  • Yaş: 34
  • Yer: Libadiye
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #6 : 17 Ekim 2011, 11:46:26 »
Bu sistemi layer3 katmaninda herbir kontrol ünitesine IP vererek wireless olarak hiç kablo kullanmadan çalıştırmak mümkünmüdur acaba ;) veri akis hızı(BW) daha üst seviyelere cikar.
abi yapma gözünün ağını yiyeyim başlarım şimdi osi katmanlarına vs :bonuskafa

:bonuskafa. Kendi tezimi curuteyim. 2 araç otobanda yan yana giderken kontrol uniteleri birbirine veri yollar wireless tan. karmaşık bir hal olur. ;D

Çevrimdışı denizethan

  • Transport
  • ****
  • İleti: 719
  • Yaş: 35
  • Yer: Balikesir
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #7 : 17 Ekim 2011, 12:03:20 »
Paylasim icin Tesekkurler tevfik abi


en iyiler manuel kullanir :)

Çevrimdışı BB.

  • Forum Yöneticisi
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 4230
  • Cinsiyet: Bay
« Yanıtla #8 : 17 Ekim 2011, 12:09:39 »
Çok güzel paylaşım Tevfik Abi ellerine sağlık.

Çevrimdışı AL

  • Forum Yöneticisi
  • Scirocco Gurusu
  • *****
  • İleti: 5089
  • Yaş: 27
  • Yer: Ankara
  • Cinsiyet: Bay
  • Stockoviç
  • Üyelik Tarihi: Ara 2010
« Yanıtla #9 : 17 Ekim 2011, 12:25:08 »
Paylasim güzel abi. bir araçtaki network altyapısı güzel bir konu :)

Ozaman CAN-BUS merkezi zarar görürse büyük sorunlar olur.

Bu sistemi layer3 katmaninda herbir kontrol ünitesine IP vererek wireless olarak hiç kablo kullanmadan çalıştırmak mümkünmüdur acaba ;) veri akis hızı(BW) daha üst seviyelere cikar.
abi çalışır bence de hangi hocayla bu konuyu falan konuşsam vay efendim doppler efekt de, araba hareket edince iletişim kopukluğu da (benim dediğimde çevredeki objelerle etkileşim vardı da...) pek yanaşmıyo millet buna :D bi de zaten kablo çekilicek elektrik için o yüzden 2 data kablosundan kaçmanın anlamı yok gibi :D

Çevrimdışı radiodecoder

  • Harbour
  • *****
  • İleti: 1592
  • Yaş: 43
  • Yer: DiyarıBekir
  • Cinsiyet: Bay
  • Üyelik Tarihi: Ara 2013
« Yanıtla #10 : 31 Aralık 2013, 02:28:17 »
Can bus tan nefret ediyorum aynı zamandada çok seviyorum.
çok gıcık arızalara sebep olduğu zamanlar oluyor, arızayı bulmak için çok zaman aldığı oluyor.
iyiki var ama, iki kablo ile sistemdeki tüm üniteler birbiri ile sürekli haberleşebiliyor.

Bir tavsiye: Araçta orjinal Xenon yoksa eğer kesinlikle sonradan piyasa xenonları takmayın, araçtaki canbus sistemin en büyük düşmanıdır.
2006 iNFiNiTi FX35 290Hp  -  Fiat Stilo 2004 1.6 100Hp -  VW Passat 2001  B5.5 / 1.9TDI 130Hp